Geef mij een coach?!

CommunicatieWijzer voor klanten en relaties, december 2016

INHOUD
Nicole's update
Coaching: 3 essentials
In de media
Nieuw aanbod: 5 daagse leergang Verbindend leiderschap
Over Nicole en CommunicatieWijs

Reminder voor verbindende leiders:
Sta ik vandaag op zenden en herhalen?
Of laat ik mijn agenda even los. En kies ik voor luisteren en het optimaal benutten van de creatieve ruimte om ieders belang te behartigen?

 
NICOLE'S UPDATE

Laatst stapte ik op een doordeweekse avond uit de kroeg en vroeg een medekroeggangster of ik de volgende dag een training moest geven of een team begeleiden. "Nee, ik hoef alleen maar iemand te coachen", zei ik.

"Ja en..", vroeg ze. Het zette me aan het denken: dat trainen, faciliteren of coachen telkens iets heel anders van me vragen. Een groep kan flink inspannend zijn; even een moment van onoplettendheid en het team is drie stappen verder. Bij coaching heb ik alle aandacht voor 1 persoon. Daar zit 't werken 'm in de diepgang facilieren. In het hier en nu, vanuit het hoofd-hart-zielsbewustzijn, laten ontstaan wat de ander verder helpt.

De volgende ochtend ging ik naar mijn afspraak. Wat meer dan anders was ik me gewaar van mijn rol en wat er zoal gebeurde: de openheid en overgave van de coachee om af te dalen naar patronen, reactiemechanismen en overtuigingen. En het effect daarvan: de coachee die naar huis ging vol inzichten, opluchting en weer vooruit kon. En ik die dankbaar was dat ik heb kunnen bijdragen.

Voor deze laatste maand van het jaar wens ik je warmte en voldoening toe! Nicole van Ladesteijn 


ARTIKEL: COACHING ALS RUSTPLEK EN/OF SPRINGPLANK

Coaching is een plek om even halt te houden om daarna fris, vol energie je pad te vervolgen. 't Helpt bij het kiezen van de juiste afslag. Tegelijkertijd vraagt het dat je voortdurend verantwoordelijkheid neemt voor jouw leervraag, de coachrelatie en jouw progressie.

Volgens mijn Amerikaanse collega Marie Miyashiro, auteur van de Empathiefactor, heeft de helft van de leiders in Amerika verplicht een coach. Vanuit de gedachte: wil je ruimte hebben voor de ander en de organisatiedoelen, dan dien je een sterke eigen basis te hebben. Hoe meer jij je bewust bent van je eigen behoeften en gedrag en reactiepatronen en hoe beter jij daarvoor zelf kunt zorgen, hoe meer je kunt bijdragen aan iedersbelang. 

De afgelopen jaren heb ik tientallen mensen gecoacht, van managers tot professionals (en soms ook stellen). Prachtig om te zien hoe ieder z'n thema's blijkt te hebben. Soms de schijnbare spagaat tussen harmonie en zelfzorg (de goede vrede willen bewaren en dan jezelf te kort doen). Of die tussen resultaat en verbinding (heel direct en eisend zijn voor de goede zaak en daarmee de anderen kwijtraken).
Coaching kan dan helpen om én voor de ander én het team te zorgen én voor jezelf. Of om een taal te leren waarin je helder bent en tegelijkertijd bijdraagt aan de relatie en welwillendheid van de ander. 
Zorg dat je scherp krijgt en houdt waar jouw spagaat zit en eigenaarschap houdt wat jij wilt ontwikkelen.

In de relatie met de coach gebeurt het (ook). Jouw patronen worden zichtbaar. Durf je jezelf te laten zien. Neem je initiatief, ben je tijdbewust, vraag je om uitdaging, 'n sterke spiegeling, laat je je meevieren, geef je terug waar je wel of niet wat aan had. Jouw gedrag in deze interactie is de spiegel waar je staat en regelmatig exemplarisch voor wat jij ook doet in werk- en privé-relaties.  
Hoe benut je die relatie zodat synergie ontstaat? En dat jij leert wat jij in interacties te leren hebt?

Regelmatig beginnen coachees fanatiek aan een coachtraject. Ze maken de opdrachten trouw. Totdat een moment komt waarop ze dat niet meer doen... Te druk, geen situatie aan de hand gehad, zijn enkele van hun redenen.
Dat is regelmatig een kantelpunt om alert te zijn, voor beiden trouwens. Welk pad kies je in te gaan? Ga je de sprong maken om nu echt uit je comfortzone te komen? 
Gedragsverandering vraagt van de coachee: de intrinsieke motivatie en discipline om te willen veranderen en het vertrouwen dat je dat kunt. Van de coach vraagt het de juiste vragen stellen om de coachee in de 'adaptiemodus' te krijgen, juist als het moeilijk wordt.

Wil jij de beste versie van jezelf worden? Informeer naar de coachtrajecten, bel/ mail vrijblijvend en we kijken samen wat jou past.


IN DE MEDIA:
Hoe voorkom je ruis in de samenwerking? Lees het interview met mij voor Managementsupport.


AANBOD

NIEUW: 5-daagse leergang Verbindend leiderschap
Met een relatief kleine investering, grote sprongen maken. Dat is de essentie van deze nieuwe leergang. Uit de zeer gewaardeerde 10-daagse leergang hebben we de 5 essentials gehaald waaraan leiders het meest bleken te hebben. Deze krijg je op maat zodat je deze vaardigheden direct kunt toepassen in jouw werk en team.
Van gesprekstechnieken, tot gedragen besluitvorming, effectieve overleggen. zelfzorg en betrokken teamleden die samenwerken.
Start: 17 maart 2017.
 

OVER NICOLE EN COMMUNICATIEWIJS

Drs Nicole van Ladesteijn werkt als trainer, team- en organisatiecoach. Zij is eigenaar van CommunicatieWijs, een bedrijf dat bijdraagt aan iederbelang: levenverrijkend voor de klant, betrokkenen en het grotere geheel. Ofwel: zaken doen waarvan iedereen en alles beter wordt.

In–company trajecten voor training en team- en organisatiecoaching
Op basis van de klantvraag ontwerpt Nicole trajecten op maat die zij al dan niet samen met een collega of een speciaal samengesteld team uitvoert.
Denk aan klantvragen als zelfsturing, waardevol evalueren, vertrouwen, eigenaarschap, een verbindende organisatie worden, professionalisering etc.

Basis- en verdiepingstrainingen
Ook biedt zij open trainingen: een basistraining voor professionals Verbindend samenwerken en de tiendaagse leergang voor leiders/ managers/ directeuren Verbindend Leiderschap bij verandering, samen met verandermanager Nanja Mol.
Hierin verwerkt zij de nieuwste inzichten en ervaringen over sociale innovatie, Deep Democracy, Verbindende Communicatie en transformerende managementpraktijken.

www.communicatiewijs.nl