Blogs

Verb(l)inding bij overleg

Verbindend overleggen is een van mijn favoriete onderdelen uit de Leergang Verbindend leiderschap die ik geef.
Waarom? Omdat we met elkaar wat af overleggen en het een kunst is dat verbindend te doen. Daarbij zijn de gevolgen vaak groot als het mislukt. Mensen die gekwetst raken, samenwerkingen die een deuk oplopen en projecten die minder resultaat behalen.

Wil en kun jij (jouw) gedrag veranderen?

Duurzame gedragsverandering mislukt meestal, stelt psycholoog Martin Appelo. Ook als we enorm intrinsiek gemotiveerd zijn. Voor je het weet neemt de automatische piloot het weer over (want oud gedrag kun je niet wissen). Het komt aan op continu reflecteren op je gedrag en intenties, oefenen en discipline.  
Als collega en leider kun je een motor zijn door steun en door groei te integeren in de gehele bedrijfsvoering.

Is jouw team dommer en asocialer dan nodig?

"Hoe kan het dat goedbedoelende managers met individuele IQ’s boven de 120, een collectief IQ van 63 hebben?
Dat is de paradox die de discipline van het teamleren moet oplossen. 
Deze begint met de dialoog: waarbij de leden van een team leren om ‘samen te denken’ zonder daarbij te vertrekken vanuit hun eigen vooroordelen." 

Aldus Peter Senge in De vijfde discipline – de kunst & praktijk van de lerende organisatie.

"Ik wil dat jij mij begrijpt"

‘Elkaar begrijpen’ is een vorm van verbinding, waarmee iets bijzonders is. Soms willen we begrip en krijgen we het niet (of pas na een smeekbede). En soms krijgen we wel (ongevraagd) begrip ("ik begrijp precies wat je bedoelt”) en dan willen we het niet. (Omdat we dat soort begrip niet 'vertrouwen' en juist het idee hebben dat die persoon totaal niet begrijpt waarover we het hebben.)
Begrijpen en begrepen worden.....Wat is dat nu en hoe krijg je wat je wilt?

Waardevol overleg: mission impossible?

Recent begeleidde ik een team waarmee ik al jaren werk, specifiek op hoe ze met elkaar overleggen. Ze gingen het live doen en het was verrassend hoe er – toen ze in de inhoud kwamen – van alle net gemaakte afspraken en rollen vrijwel niets terecht kwam. Een aantal raakte zo getriggerd dat ze bijvoorbeeld vergaten om als ‘interveniest’/ 'proceswatcher' hun rol te pakken. Ook afspraken als ‘laat de ander uitpraten’, ‘WAIT (Why Am I talking)’ werden vergeten.

Waarom communiceren we niet?

Waarom houden mensen toch hun mond, als er zaken spelen die belangrijk voor hen zijn? Terwijl de meesten beamen dat communicatie de smeerolie is voor samenwerking, verandering en resultaat.
Die vraag houdt mij als trainer en organisatiecoach bezig. Mensen houden hun mond deels uit angst voor de gevolgen (“wat gebeurt er als ik dit vertel?”). En deels ontbreekt het vertrouwen dat het helpt als je het gesprek aangaat. (“Dit heb ik al zo vaak geprobeerd”). Als ik dan doorvraag hoe ze dat gedaan hebben, blijkt hier vaak winst te halen.

'n Verbindend leider: ben ik dat?

Om een leider te zijn heb je geen formele macht nodig. Welke positie je ook hebt: je kunt altijd de leiding nemen. Om de samenwerking te verbeteren, innovaties te starten en klantwaarde te verhogen.
Heb je een leidinggevende positie dan is het juist de kunst de leiding weg te geven. En anderen te stimuleren om leider te zijn. 

Subscribe to RSS - blogs