'n Verbindend leider: ben ik dat?

Error message

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once() (line 20 of /home/mediawijs/domains/communicatiewijs.nl/private_html/includes/file.phar.inc).

Om een leider te zijn heb je geen formele macht nodig. Welke positie je ook hebt: je kunt altijd de leiding nemen. Om de samenwerking te verbeteren, innovaties te starten en klantwaarde te verhogen.
Heb je een leidinggevende positie dan is het juist de kunst de leiding weg te geven. En anderen te stimuleren om leider te zijn. 

Vervolgens kun je kiezen een verbindend leider te zijn. Deze jongleert met de behoeften en belangen die op alle 4 de niveaus spelen.
Het gaat om zijn eigen belang, het belang van de ander (collega, teamlid, klant, aandeelhouder, leverancier etc), het belang van de organisatie (de collectieve ‘wij’: behoeften aan een gedeeld levenverrijkend doel, richting, identiteit etc) en het belang van het grotere geheel (de indirect betrokkenen: hun welzijn, de invloed op het milieu etc).

Een verbindend leider heeft de intentie tot win-win-win-win. Dat zoveel mogelijk behoeften van zoveel mogelijk mensen (inclusief de aarde zelf) vervuld kunnen worden. Op dat proces zal hij sturen. Hij zal zijn macht en ‘power’ gebruiken om hulpbronnen in te zetten gericht op iederbehoeften. Hiermee bedoel ik de behoeften voor iedereen tegelijkertijd.  
Check eens bij jezelf: als jij een beslissing neemt, houd je dan rekening met iederbehoeften?

Bij de ‘big why’ draait het om het levenverrijkende doel. De verbindende leider focust bij de bedoeling van de organisatie op: Waaraan draagt de organisatie of het team bij - in het leven van haar doelgroepen. Dit doet hij samen met (een afspiegeling van) alle direct betrokkenen.
Bijvoorbeeld: Een nieuwsorganisatie draagt bij aan de behoefte van het algemeen publiek wat er in de wereld gebeurt en hoe je dit kunt duiden (helderheid, inzicht en betekenisgeving).

Een verbindend leider focust op vieren en leren. Om te groeien en bloeien richt hij zich allereerst op wat lukt. Dat wordt expliciet benoemt: “Ik ben buitengewoon tevreden met deze softwarerelease omdat we nu de kwaliteit leveren die we willen”.
Deadlines die niet gehaald worden, of ‘ondermaatse’ producties worden betreurd om van te leren. “Dat we deze klant nu zijn kwijtgeraakt, frustreert me. Ik wil graag ook in deze markt van betekenis zijn. Kunnen we voortaan beter testen voordat we producten verkopen aan onze nieuwe klant?".

Ben jij een verbindend leider? Ik ben erg benieuwd en kijk uit naar je reactie!